Näytelmäkirjailija, käsikirjoittaja Paavo Westerberg: “Kun tekee sekä teatteria että elokuvaa, on isompi työkalupakki, josta ammentaa”
Paavo Westerberg on tehnyt kirjoitusuransa alusta lähtien käsikirjoituksia ja näytelmiä rinnakkain. Ikä ja kokemus on tuonut halun välttää turhaa työtä: kirjoitusakti on lyhentynyt ja suunnittelua on enemmän. Teksti on valmis, kun mikään siinä ei enää häiritse.

Paavo Westerberg on ottanut suomalaisen teatterin ja elokuvan kartalla harvinaisen monta roolia omakseen.
Ensin hän oli näyttelijä: Susikoira Roi –televisiosarja 1980-luvulla teki Westerbergistä lapsitähden. Näytteleminen jatkui nuoruusvuosina teatterissa, elokuvassa, televisiossa ja radiossa. Ala vei mukanaan, ja Westerberg valmistui Teatterikorkeakoulusta näyttelijäntaiteen linjalta teatteritaiteen maisteriksi vuonna 2000. Ura kameran edessä ei ole päättynyt, vaikka päätoiminen työ on nyt muuta: menneenä talvena Westerberg teki poliisin roolin pian ensi-iltaan tulevassa Poromafia-sarjassa.
Myös kirjoittaminen on ollut osa Westerbergin elämää lapsuudesta asti.
“Isäni on kirjailija. Hän teki töitä kotona, joten kirjailijan työn arki on ollut läsnä hyvin varhain sitä kautta. Oma kirjoittaminen on alkanut jo lapsena. Teatterikorkeakoulussa otin kursseja myös kirjoittamisen ja ohjaamisen puolelta. Mun professorini Raili Leppäkoski oli hyvin kannustava siinä, ja kirjoitin ja ohjasin jo teatterikorkeakouluaikana”, Westerberg kertoo.
Aika pian valmistumisen jälkeen Westerberg kirjoitti tv-sarjan Irtiottoja. Pari vuotta myöhemmin valmistuivat näytelmä Ranta ja Kotiin ennen pimeää sekä Westerbergin käsikirjoittama elokuva Paha maa.
Näyttelemisen ja kirjoittamisen lisäksi Westerberg on ohjannut lukuisia näytelmiä, niin klassikoita kuin omia kantaesityksiä. Westerberg oli vuosina 2010–2020 Kansallisteatterin kotikirjailija, ja hän on ohjannut kansallisteatteriin viisi kirjoittamaansa näytelmää. Hän on myös ohjannut ja kirjoittanut televisiosarjan Jälkilämpö ja yhdessä puolisonsa Emmi Pesosen kanssa käsikirjoittamansa elokuvan Viulisti.
Westerberg näkee saaneensa suurta hyötyä ja innostusta siitä, että hän on toiminut eri rooleissa ja tehnyt teatteria ja elokuvaa rinnakkain.
“Suomessa on jonkun verran kirjoittajia, jotka tekevät molempia, mutta ohjaajia on todella vähän. Kentät ovat täällä tosi erillään. Myös koulutukset ovat hirveän erillään.”
Westerbergin ajattelua ja tekemistä rajojen ylitys on avannut.
“Olen kokenut kauhean rikkaana sen, että olen voinut tuoda asioita elokuvan puolelta teatteriin ja toisin päin. Se on myös saanut näkemään ja pohtimaan paljon sitä, mikä on välineelle tunnusomaista ja miettimään, miten voisin tuoda itse sellaista, joista nautin joko katsojana tai tekijänä.”
Hän vertaa tilannetta remonttihommiin.
“Kun on pitkä kokemus molempien välineiden kanssa toimimisesta, on ikään kuin isompi työkalupakki. Että olen täällä tekemässä putkiremonttia, mutta tässä onkin tällainen haaste, jota ei pysty ratkaisemaan putkityökalulla. Se on luovaa: voinkin kokeilla lainaamalla sähkötyökalupakista ja huomata, että sillä saadaankin ratkaistua putkiongelma.”
Ilmeisimmät lainaukset elokuvan puolelta ovat esimerkiksi Kansallisteatterin suurelle näyttämölle kirjoitetussa ja ohjatussa Sinivalas-näytelmässä, josta merkittävä osa oli live-elokuvaa, tai hänen niin ikään Kansallisteatteriin tekemänsä Tšehovin Kolmen sisaren sovitus ja ohjaus, jossa Westerberg käytti paljon livevideota. Tv-sarja Jälkilämmössä taas on kesken kaiken viisiminuuttinen monologi.
Toisen välineen tekemisen tavasta peräisin oleva inspiraatio ei aina palaudu konkreettiseksi esimerkiksi elokuvallisesta näytelmästä tai teatterimaisesta elokuvasta.
“Kiinnostavampi näkökulma on ajattelussa: kun toimii, ei toimi maailmassa yksin vaan niiden kanssa, jotka ovat tottuneet ajattelemaan vuosikymmeniä teatteriksi, tai elokuvaksi. Olen huomannut, että on ollut inspiroivaa haastaa niitä ajattelutapoja sekä itsessä että muissa, lainaamalla toisen maailman ajattelumallista. Ne on miljoonissa pienissä detaljeissa ja valinnoissa, missä se ajattelu toteutuu: konkreettinen esimerkki on itse valmis työ”, Westerberg sanoo.

Kirjoittamiseen Westerbergillä ei liity kovin tiukkoja rutiineja. Hän kirjoittaa usein työhuoneella, paljon myös kotonaan. Tietyssä työvaiheessa hän saattaa panna puhelimet kiinni ja kadota kaupungin ulkopuolelle, olemaan yksin tekstin kanssa.
“Se antoi hyvää puhtia etenkin silloin kun eli ison perheen kanssa – nythän osa mun lapsistani on jo maailmalla – kun sai perhe-elämästä huolimatta mahdollisuuden lähteä viikoksi kirjoittamaan. Sieltä olisi ollut tosi noloa tulla takaisin niin, että en saanut liuskaakaan tehtyä, katselin vain järvelle”, Westerberg naurahtaa.
Usein hänellä on monta tekstiä rinnakkain työn alla.
“Yhtä aikaa ei voi olla useampaa kirjoitusaktia, mutta eri vaiheissa olevia töitä voi olla. Voin kirjoittaa toista ja suunnitella toista. Voin toisesta korjata versiota tai kirjoittaa jonkun jutun synopsista, samalla kun toista kirjoitan jo”, hän sanoo.
Jokaisen teoksen kirjoitusprosessi on kuitenkin erilainen.
“Yhteistä on sellainen havainto vuosien varrella, että nuorempana kirjoitin enemmän ja suunnittelin vähemmän. Nyt suunnittelen enemmän ja kirjoitusakti on lyhentynyt. Kun on tullut kilsoja, olen oppinut lähestymään työvaiheita niin, että on tarpeeksi tietoa kulloiseenkin työvaiheeseen, ettei tarvitse hakata päätään seinään.”
Westerberg on kirjoittanut teoksiaan sekä yksin että porukassa. Välillä tekotavan on sanellut työhön pyytävä taho, mutta teoksissa on myös sisäinen tunne siitä, tuleeko matka tehdä yksin vai yhdessä, Westerberg sanoo.
“Jos on emotionaalinen suhde tarinaan ja aiheeseen, jos se on tosi intuitiivisesti intiimi tai läheinen, ja tiedät miten se pitää kirjoittaa, voi olla turhauttavaa neuvotella siitä. Se voi olla sille prosessille jopa vähän väkivaltaista. Tykkään siitä, että kun kirjoittaa yksin saa ja joutuu keksimään kaiken itse.”
Yhdessä kirjoittamisessa riemastuttavinta on muiden antama voima ja inspiraatio.
“Jos luovassa työssä on itsellä huono päivä, tai on vähän väsynyt, siellä on joku toinen, jolla on energiaa ja se tuo sitä sinne, ja yhtäkkiä säkin energisoidut. Se on sillä tapaa armollisempaa.”
Kulkeeko monipuolisen tuotannon läpi jonkinlainen punainen lanka?
Sellainen varmasti on, vaikka Westerberg ei sitä ihan selkeästi itse näe, eikä hän hirveästi katso taaksepäin. Sen hän on huomannut, että vanhoissa teoksissa näkyy senhetkinen elämänvaihe.
“Esimerkiksi kun tein Paha maa -elokuvaa olin aika nuori ja elin jossain määrissä “vihaista vaihetta”. En olisi myöhemmin kirjoittanut niin synkkää elokuvaa. Kirjallisissa teoksissa olevat energiat ja atmosfääri heijastelevat kirjoittajan senhetkistä ajattelua: mitä kirjoittaja näkee keskeisinä kysymyksinä maailmassa ja minkä näkökulman hän niihin ottaa.”
Myöhemmin joku muu voi näiden teosten välillä ehkä nähdä polun.
“Mutta silloin kun sitä itse tallaa, ajattelen että se on enemmän pimeässä haromista: että koitat saada kiinni jostain hahmottomasta, rakentaa jonkun minimaailman ja sillä tavalla järjestää kaoottista ympäröivää maailmaamme. Siinä on jotain yritystä ratkaista jotain sisäistä ja itsessä keskeneräistä. Uskon, että jos teoksen ydinproblematiikka ei haasta kirjoittajaa menemään sen saman problematiikan läpi, tai jos prosessi ei muuta kirjoittajaa jollakin tavalla, voi ainakin epäillä että onko tehnyt prosessia. Usein on nähtävissä joku sen hetken maailmankuvaa haastava kysymyksenasettelu – tai ainakin toivottavasti on. Uskon että sieltä draama syntyy: yrityksestä ymmärtää ihmistä ja maailmaa, sekä jotain haurasta ja särkyvää meissä, joka ei ole muilla keinoin mahdollista tavoittaa.”
Täysin valmiiksi teokset eivät koskaan tule, hän pohtii.
“Ehkä se on taiteen joku perusluonne, että teoksen elämä on siinä, että ne on keskeneräisiä kuten elämä. Siinä mielessä ne kyllä tulevat valmiiksi, että olen joskus ajatellut että teksti on valmis silloin, kun siinä ei enää mikään häiritse mua. Siinä on sisäisesti se mikä siinä voi olla, ja ulkoisesti myös.”
Westerbergin viimeisin ensi-ilta on Helsingin Kaupunginteatterissa esitetty, Ingmar Bergmanin alkuperäisteokseen perustuva Fanny ja Alexander, jonka Westerberg sekä ohjasi että sovitti näyttämölle.
Bergmanilla oli Fanny ja Alexanderista oikeastaan kolme eri teosta: televisiosarja, pitkä elokuva ja proosamuotoinen teos. Näistä Westerberg päätyi käyttämään pääasiallisena lähteenä proosateosta.
“Se toi tietyn etäännytyksen elokuvaan ja tuntui hyvältä apuvälineeltä. Työnä dramatisointi on ajattelutyötä: tekstiä yrittää ajatella teatteriksi, yrität miettiä siihen näkökulmaa. Saat valmiiksi henkilöt, maailman ja tarinan. Saat tosi paljon, mutta siitä paljosta on valittava se, mikä olisi adaptoitavissa näyttämölliseksi teokseksi, eri taiteenlajiin”, Westerberg kertoo.
“Siinä täytyy olla herkkänä ja varovainen mutta rohkea yhtä aikaa.”
Tällä hetkellä Westerbergillä on tapansa mukaisesti työn alla useita rinnakkaisia kirjoitustöitä.
“Kirjoitan elokuvaa, joka sijoittuu terapiamaailmaan. Se on mulle tuttu maailma monella tapaa, se on tavallaan paluu juurille: työstän itselleni aika läheistä materiaalia. Olen kirjoittanut siitä jo useamman version, se on jo varsin pitkällä.“
Muut tekstit ovat näytelmiä: yksi jo hyvässä vedossa, toinen “jollain tavalla olemassa”.
Tuleva näytelmä käsittelee historiallista aihetta.
“Olen tehnyt sellaista aika vähän, ja se on tosi kiinnostavaa.”

Kuka?
- Kirjoittanut näytelmät Ranta, Kotiin ennen pimeää, Valhe, He eivät asu enää täällä, Mahdolliset maailmat, Seuraavat 500 vuotta ja Sinivalas.
- Käsikirjoittanut elokuvat Paha maa, Valkoinen kaupunki, Prinsessa ja Viulisti.
- Käsikirjoittanut televisiosarjat Irtiottoja ja Jälkilämpö.
- Ohjannut Kansallisteatteriin kantaesitykset viidestä omasta näytelmästään ja tehnyt teatteriohjauksia lisäksi mm. Helsingin, Turun ja Oulun Kaupungiteattereihin. Ohjannut lukuisia klassikkotulkintoja, mm. Anton Tšehovin, Arthur Millerin, Shakespearen, ja Ingmar Bergmannin teoksia.
- Ohjannut elokuvan Viulisti ja televisiosarjan Jälkilämpö.
- Voittanut Jussi-palkinnot parhaasta käsikirjoituksesta vuosina 2007 ja 2006.
Paavo Westerberg…
…Alan epäkohdista
“Pienen kielialueen ongelma on aina toki resurssit ja rahoitus. Paljon hienoja teoksia jää kuvaamatta tai esittämättä. Meidän tulisi tekijöinä silti säilyttää usko ja rohkeus toteuttaa juuri ne teokset, jotka meidän sisältämme haluavat tähän maailmaan tulla. Käsikirjoittaja ja näytelmäkirjailija on usein se, joka luo teoksen tyhjästä, ja muut jatkavat siitä. Me emme kuitenkaan työskentele yksin, me tarvitsemme toisiamme. Kirjoittajien ideat ja maailmankuva värittävät paljon sitä mitä meillä katsotaan. se ei ole vähän se. Kirjoittajien tulisi muistaa tämä, ja etenkin nuorten kirjoittajien olisi hyvä saada terve itsetunto, johon sisältyy nöyrä asenne, mutta ei nöyristelevä.”
…Tämän hetken kiinnostuksen kohteistaan
“Elämme hurjaa aikaa. Viimeiset vuodet maailman myllerrys, ja juuri meneillään oleva maailmantilanne on synnyttänyt kysymyksen siitä, että mihin taiteella pitäisi pyrkiä ja mistä pitäisi kirjoittaa ja tehdä esityksiä ja elokuvia? Ajattelen tällä hetkellä, että työmme koostuu pienten herkkien nyanssien kuuntelemisesta. Yritän tavoittaa isoja kysymyksiä, kuten mitä ihmiskunnalle on tapahtumassa, näiden pienten kysymysten kautta, kuten mitä läheisilleni on tapahtumassa? Mitä minulle tai ystävilleni on tapahtumassa? Mitä ihmiselle tapahtuu juuri nyt?”
…Vaikutuksen tehneistä suomalaisista näytelmistä ja käsikirjoituksista
“Mielestäni meillä on paljon hienoja näytelmäkirjailijoita ja käsikirjoittajia. Viimeisin vaikutuksen tehnyt teos oli Sofi Oksasen kirjoittama libretto teokseen Innocence, sekä Auli Mantilan kirjoittama käsikirjoitus televisiosarjaan Transport.”
Teksti: Kati Pietarinen