Uutiset 2012
VUODEN 2011 LEA-PALKINNON VIISI FINALISTIA ON VALITTU
12.01.2012
Suomen Näytelmäkirjailijaliitto on jakanut vuoden parhaan näytelmän palkitsevaa Lea-palkintoa vuodesta 1985 lähtien. Palkinto myönnetään näytelmäkirjailijalle parhaasta näytelmäteoksesta sen tekstin, eikä siis toteutuneen esityksen, perusteella. Palkinnon arvo on 5 000 euroa, ja voittaja julkistetaan tänä vuonna maaliskuun 11. päivä teatterialan valtakunnallisessa Thalia-gaalassa.
Vuoden 2011 Lea-raadin jäsenet ovat sanoittaja/säveltäjä Pauli Hanhiniemi, Helsingin yliopiston kotimaisen kirjallisuuden professori Jyrki Nummi ja kirjailija Anja Snellman. Raati arvioi yhteensä 39 näytelmää. Lea-raati koki, että vuoden 2011 kotimaisissa näytelmissä näkyvät erityisesti uudenlaiset elintasokuilut ja luokkayhteiskunnan uusilmaantuminen.
Ne ovat nykyaikaisia kerjäläisoopperoita: irtolaiset, sosiaalisen kontrollin ulkopuolelle jääneet, syrjityt ja syrjäytyneet ovat näkyvästi esillä, samoin katu- ja takapihanäkymät. Näytelmien seksuaalisuus on raakaa ja karkeaa. Näytelmätekstien ilmaisua ja draamallisia tehoja leimasivat vuonna 2011 voimakkaasti populaarikulttuuri ja televisio. Arki ja realismi eivät nykydramaatikkoja näytä houkuttavan. Fantastiset tilanteet ja tapahtumat hallitsevat ja elokuvista tutut leikkaukset ja efektit on omaksuttu hyvin. Perhe-elämän kuvauksissakin elokuvamaiset ja fantastiset efektit rikkovat liiallisen realismin. Yhteistä ovat myös räikeä kielenkäyttö, alatyylisyys, leikkaa & liimaa -tyyli, mainosjargonit, lööppimaailma, runollisen kielen lähes täydellinen poissaolo sekä näkyvä englannin kielen tunkeutuminen suomalaiseen draamaan. Teoksia yhdistää myös julkisen puheen, kirjallisten dokumenttien, asiaproosan uusiokäyttö ja tyylittely, joka elää karkean puhekielen sekä alatyylin rinnalla.
Kilpailuun lähetetyistä teoksista Lea-raati valitsi viisi näytelmää Lea-palkintofinalisteiksi. Nämä näytelmät lyhyine perusteluineen ovat:
Heini Junkkaalan SOITA MINULLE BILLY (kantaesitys 22.9.2011 Teatteri Jurkassa):
“Jazzpianistin elämänkerta on oiva runko sukupuoli-identiteettiproblematiikan kurkottautua valoon ja erottua osana mittaansa tavoittelevan ihmisen ihonrepivää haasteiden rytöpuskaa.”
Anneli Karppisen YÖTARINOITA (kantaesitys 27.1.2011 Jyväskylän kaupunginteatterissa):
“Koe näytelmä ja huomaat, ettet valvo yksin, vaan aamuyön kauhuja ja ahdistuksia nautiskelee puoli kansaa.”
Susanna Kuparisen EDUSKUNTA (kantaesitys 4.3.2011 Ryhmäteatterissa):
“Ajankohtainen keskustelunavaus, joka ammentaa teemansa oivallisella tavalla aikamme pirstaloituvasta yhteisvastuusta sekä todellisten päättäjien tekojen ja puheiden välisestä ristiriidasta.”
Pirkko Saision HOMO! (kantaesitys 21.9.2011 Kansallisteatterissa):
“Saisio herättää näytelmän taustalle Aristofaneen Lintujen utooppisen, pilvenpäällisen valtakunnan, uuden ‘Lintukäkelän’, jossa kaikilla – siis kaikilla – on oikeus vapaasti kasvattaa siipiään.”
Saara Turusen BROKEN HEART STORY (kantaesitys 21.9.2011 Q-teatterissa):
“Saara Turusen Broken Heart Storyssa tekstin ilmavuus ja runollisuus – sanalla sanoen kauneus – ovat läsnä.”
SUOMEN NÄYTELMÄKIRJAILIJALIITTO ON NYT SUOMEN NÄYTELMÄKIRJAILIJAT JA KÄSIKIRJOITTAJAT
3.02.2012
Suomen Näytelmäkirjailijaliitto – Finlands Dramatikerförbund ry:n nimi vaihtui helmikuun alussa. Uusi nimi on Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat – Finlands Dramatiker och Manusförfattare ry. Uusi nimi vastaa aiempaa paremmin jäsenten ammatti-identiteettejä. Yhdistys perustettiin vuonna 1921 edistämään kotimaista draamakirjallisuutta Suomessa. Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat – Finlands Dramatiker och Manusförfattare ry:ssä on yli 500 jäsentä, jotka kirjoittavat näytelmiä sekä elokuva-, tv-, kuunnelma- ja multimediakäsikirjoituksia. Yhdistyksen jäsenistöön kuuluu suomen- ja ruotsinkielisiä kirjailijoita.
FINLANDS DRAMATIKERFÖRBUNDET ÄR NU FINLANDS DRAMATIKER OCH MANUSFÖRFATTARE
3.02.2012
I början av februari har Suomen Näytelmäkirjailijaliitto – Finlands Dramatikerförbund rf:s namn förändrats. Det nya namnet är Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat – Finlands Dramatiker och Manusförfattare rf. Det nya namnet kommer att bättre motsvara medlemmarnas professionella identiteter. Föreningen grundades år 1921 för att främja inhemsk dramalitteratur i Finland. Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat – Finlands Dramatiker och Manusförfattare rf har över 500 medlemmar, verksamma som professionella dramatiker och manusförfattare inom film, TV, radio och multimedia. Förbundet har såväl finsk- som svenskspråkiga medlemmar.
PIRKKO SAISION HOMO! VUODEN PARAS NÄYTELMÄ
11.03.2012
Vuoden 2011 Lea-palkinnon voittaja on Pirkko Saisio näytelmällä Homo!. Vuoden parhaasta näytelmäteoksesta annettava palkinto myönnettiin Saisiolle osana sunnuntain Thalia-gaalaa, jossa palkittiin myös muita näyttämötaiteen tekijöitä, produktioita ja ilmiöitä. Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry on jakanut Lea-palkintoa vuodesta 1985 lähtien. Palkinto myönnetään näytelmäkirjailijalle tekstin, ei siitä tehdyn esityksen perusteella. Lea-palkinnon rahallinen arvo on 5 000 euroa.
Palkintoraadin perustelut
Suomen Kansallisteatterissa kantaesityksensä saanut Homo! on häikäilemätön ooppera ja kuumaverinen kantaatti ajasta, jolloin kirkko repesi, Suomi jakaantui kahtia ja homot lakkasivat olemasta kilttejä. Palkintoraati perusteli valintaansa seuraavasti:
“Näytelmällään Homo! Pirkko Saisio palaa tuhansien vuosien takaisiin komedian syntymaisemiin, satyyrinäytelmien pariin. Homo! on Aristofaneen vanhankomedian henkeen kirjoitettu, fantastinen, juoneton poliittinen näytelmä. Eri aikakausien historiallisia henkilöitä vapaasti yhdistelevä spektaakkeli suosii deklamaatioita ja poliittista retoriikkaa. Saisio herättää näytelmän taustalle Aristofaneen Lintujen utooppisen, pilvenpäällisen valtakunnan, uuden ‘Lintukäkelän’, jossa kaikilla – siis kaikilla – on oikeus vapaasti kasvattaa siipiään.
Seksuaalisuus ja sukupuoli ovat politiikka, draaman perinteestä nousevia aihelmia, joka tuo myös dialogiin terää. Musiikki ja lauluesitykset rytmittävät vanhaa (kunnon) komediaa. Harkitse vaikkapa mummosi myymistä, jos et muuten saa lippua näytelmään!”
Vuoden 2011 Lea-palkintoraadissa olivat sanoittaja/säveltäjä Pauli Hanhiniemi, Helsingin yliopiston kotimaisen kirjallisuuden professori Jyrki Nummi ja kirjailija Anja Snellman. Raati valitsi teoksen kaikkien vuoden 2011 aikana ammattiteattereissa kantaesitettyjen kilpailuun lähetettyjen teosten joukosta.
Neljäs Lea-palkinto Saisiolle
Pirkko Saisio on kaikessa laaja-alaisuudessaan suomalaisen teatterikentän ehdottomia voimahahmoja. Hän on näytelmien kirjoittamisen ohella toiminut myös käsikirjoittajana, ohjaajana, näyttelijänä, kirjailijana ja dramaturgian professorina. Lea-palkinnon Saisio on voittanut nyt peräti neljästi, joista ensimmäinen tuli vuonna 1986 näytelmällä Hävinneiden legenda, toinen vuonna 1994 teoksesta Voiton päivä, ja kolmas vuonna 2003 näytelmästä Tunnottomuus. Saisio on siis nyt voittanut palkinnon jokaisella vuosikymmenellä jolloin palkintoa on jaettu. Lea-palkinnon lisäksi Saisiolle on myönnetty muun muassa Pro Finlandia -mitali (2007), Finlandia-palkinto (2003) ja Valtion kirjallisuuspalkinto (1985).
Kotimainen nykynäytelmä
Luettuaan käytännössä lähes kaikki Suomessa vuonna 2011 kantaesitetyt näytelmät, Lea-raadille muodostui myös kuva vuonna 2011 kantaesitettyjen näytelmien yleisestä tasosta ja niissä toistuvista teemoista. Raadin mukaan “vuoden 2011 kotimaisissa näytelmissä näkyvät erityisesti uudenlaiset elintasokuilut ja luokkayhteiskunnan uusilmaantuminen. Ne ovat nykyaikaisia kerjäläisoopperoita: irtolaiset, sosiaalisen kontrollin ulkopuolelle jääneet, syrjityt ja syrjäytyneet ovat näkyvästi esillä, samoin katu- ja takapihanäkymät. Näytelmien seksuaalisuus on raakaa ja karkeaa.
Näytelmätekstien ilmaisua ja draamallisia tehoja leimasivat vuonna 2011 voimakkaasti populaarikulttuuri ja televisio. Arki ja realismi eivät nykydramaatikkoja näytä houkuttavan. Fantastiset tilanteet ja tapahtumat hallitsevat ja elokuvista tutut leikkaukset ja efektit on omaksuttu hyvin. Perhe-elämän kuvauksissakin elokuvamaiset ja fantastiset efektit rikkovat liiallisen realismin.
Yhteistä ovat myös räikeä kielenkäyttö, alatyylisyys, leikkaa & liimaa -tyyli, mainosjargonit, lööppimaailma, runollisen kielen lähes täydellinen poissaolo sekä näkyvä englannin kielen tunkeutuminen suomalaiseen draamaan. Teoksia yhdistää myös julkisen puheen, kirjallisten dokumenttien, asiaproosan uusiokäyttö ja tyylittely, joka elää karkean puhekielen sekä alatyylin rinnalla.”
KANSALLISTEATTERILLE SUNKLON ‘KIITOS KOTIMAISESTA NÄYTELMÄSTÄ’
7.08.2012
Suomen Kansallisteatteri palkittiin Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry:n (Sunklo) Kiitos kotimaisesta näytelmästä -tunnustuksella Tampereen Teatterikesän avajaisissa tiistaina. Adressia oli vastaanottamassa teatterin johtaja Mika Myllyaho. Kiitos kotimaista näytelmästä -adressia on jaettu vuodesta 1975 lähtien vuosittain ammattiteatterille, joka on nostanut ohjelmistoonsa erityisen paljon suomalaisia näytelmiä. Nyt myönnetty tunnustus jaettiin kalenterivuoden 2011 esitysten perusteella. Palkittavan teatterin valitsee esitystilastojen perusteella Sunklon hallitus.
Kansallisteatterilla oli kalenterivuonna 2011 yhteensä kolmetoista ensi-iltaa, joista kymmenen oli kotimaisia. Näistä kymmenestä peräti yhdeksän oli kotimaisia kantaesityksiä. Kirjoittajina toimi merkittävä joukko monen ikäisiä dramaatikkoja: Taija Helminen, Marko Järvikallas, Katja Krohn, Saana Lavaste, Minna Leino, Okko Leo, Mika Myllyaho, Heidi Räsänen, Pirkko Saisio, Elina Snicker ja Harri Virtanen.
Korkean kotimaisuusasteen lisäksi Sunklo haluaa tunnustuksella kiinnittää huomiota teatterin sitoutumiseen suomalaisiin näytelmäkirjailijoihin. Teatterinjohtaja Mika Myllyaho on luonut kotikirjailijasysteemin, jossa viisi näytelmäkirjailijaa kirjoittaa teatterille useamman näytelmän. Kirjoittamiselle on näin haluttu luoda jatkumo. Kotikirjailijoiden lisäksi teatteri tilaa runsaasti näytelmiä myös muilta näytelmäkirjailijoilta ja talon taitavat dramaturgit ovat mukana näytelmien kehittelytyössä. Kaikkinensa dialogi teatterin ja näytelmäkirjailijoiden välillä on vilkasta, tästä yhtenä esimerkkinä teatterin osallistuminen Kotimaisen näytelmän festivaalin järjestämiseen.
Teatterin suhdetta kirjailijoihin leimaa sitoutuminen, luottamus ja pitkäjänteisyys. Kansallisteatteri onkin ilmoittanut, että taloudellisista leikkauksista huolimatta se ei aio tinkiä sitoutumisesta kotimaisiin näytelmäkirjailijoihin. Myös Sunklon aikaisemmin tänä vuonna myöntämä vuoden 2011 parhaan näytelmän palkinnut Lea-palkinto meni näytelmälle, joka oli saanut kantaesityksensä Kansallisteatterissa. Voittajana oli tuolloin Pirkko Saision kirjoittama HOMO!.
VUODEN 2012 SYLVI-PALKINNON FINALISTIT SELVILLÄ
25.09.2012
Vuoden parhaan kotimaisen käsikirjoituksen palkitsevan Sylvi-palkinnon finalistit on julkistettu. Palkinto myönnetään vuosittain käsikirjoittajalle tekstin (ei tuotannon) perusteella. Palkinnon myöntää Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry yhdessä Käsikirjoittajien Killan kanssa, ja se jaetaan nyt toista kertaa.
Vuoden 2012 Sylvi-palkinnon shortlist perusteluineen on:
HILJAISUUS, käsikirjoitus Esko Salervo
Perustelu: Harmonisesti rakentuva kokonaisuus, käsittelee isoa aihetta pienieleisesti ja kauniisti, koskettaa syvältä. Osuva, ekonominen dialogi.
KOHTA 18, käsikirjoitus Maarit Lalli ja Henrik Mäki-Tanila
Perustelu: Sujuvasti ja irtonaisesti rullaava teksti, josta eloisa, todenmakuinen dialogi tekee herkullisen. Vahvasti kiinni tässä ajassa, oivaltaa nuorten näkökulman ja kielen.
SIINÄ NÄKIJÄ, MISSÄ TEKIJÄ, käsikirjoitus Raija Talvio
Perustelu: Kiinnostava ja kunnianhimoinen sukellus jatkosodan aikaiseen poliittiseen liikehdintään punaisella Tampereella. Käsikirjoittaja Raija Talvio on onnistunut komeasti haastavassa tehtävässä kuvallistaa Hannu Salaman monipolvinen romaani.
TEHDAS, käsikirjoitus Pirkko Saisio
Perustelu: Mehevästi kirjoitettua dialogia ja tunnistettavia, perisuomalaisia työläishahmoja, joiden myötä rakentuu kokonainen ihmiselämien kirjo. Kiinnostava “suomalaisversio” Paul Abbottin Tehtaan hengessä.
VARASTO, käsikirjoitus Veli-Pekka Hänninen
Perustelu: Harvinaisen hauska teksti, jossa koomiset ja traagiset sävyt kohtaavat saumattomasti. Rakentaa henkilöistään kokonaiset hahmot ja vangitsee Arto Salmisen alkuteoksen hengen täydellä tarkkuudella.
Finalistit on kilpailuun ilmoitetuista teoksista valinnut esiraati, johon kuuluivat Tuuve Aro, Mikko Piela ja Outi Keskevaari. Esiraati harkitsi teoksia ajanjaksolta 1.6.2011-31.5.2012. Lopullisen voittajan valitsee taiteen elokuvakriitikko Kalle Kinnunen. Palkinnonsaaja julkistetaan marraskuussa. Tarkka paikka ja aika ilmoitetaan lähempänä ajankohtaa.
KOTIMAISEN NÄYTELMÄN FESTIVAALI KANSALLISTEATTERIN LAVAKLUBILLA 8.-10.11.
30.10.2012
Suomalainen näytelmäkirjallisuus ja kirjailijat saavat puheenvuoron, kun näytelmäkirjailijayhteisö TEKSTI yhdessä Kansallisteatterin kanssa järjestää jälleen Kotimaisen näytelmän festivaalin. Tapahtuman tarkoitus on tehdä näytelmäkirjailijan työtä tunnetuksi yleisölle, tuoda esiin suomalaisia nykynäytelmiä sekä tarjota ammattilaisille mahdollisuus kollegiaaliseen kohtaamiseen.
Festivaalin avajaiset ovat torstaina 8.11. klo 16.00. Avajaisissa julkistetaan TEKSTIN uunituore kirja Jumalainen näytelmä – dramaturgisia työkaluja, jossa näytelmäkirjailijan työstä kirjoittavat mm. Laura Ruohonen, Paavo Westerberg, Saana Lavaste, Kirsi Porkka, Marjo Niemi, Saara Turunen, Tuomas Timonen, Emilia Pöyhönen, Ilkka Laaskonen, Milja Sarkola, Laura Gustafsson, Juha Jokela, Seppo Parkkinen ja Anna Krogerus.
Festivaalilla nähdään neljä kantaesittämätöntä nykynäytelmää lukudraamaesityksinä: Okko Leon, Miko Kivisen, Robert Alftanin sekä Paula Salmisen teokset. Kirjailijat ovat tavattavissa lukudraamaesitysten jälkeen.
Lukudraamat Lavaklubilla :
To 8.11 klo 19 Robert Alftan: Sagolika dagar. 1918. Ohjaus Akse Pettersson.
Pe 9.11. klo 19 Miko Kivinen: Kali Yuga – Pimeyden aika. Ohjaus Katja Krohn.
La 10.11 klo 16 Paula Salminen: Erkat ja tavikset. Ohjaus Salla Taskinen.
La 10.11 klo 19 Okko Leo: The Everlast. Ohjaus Lauri Maijala.
Torstai- ja perjantai-iltoina ohjelmassa on klo 21.30 nopeatahtisempi dramaslam. Dramaslamissa kotimaiset näytelmäkirjalijat lukevat viiden minuutin otteita työn alla olevista näytelmistään. Kun gongi kumahtaa, vuoro siirtyy seuraavalle. Mukana mm. Sofia Aminoff, Juha Jokela, Elisa Salo, Sami Keski-Vähälä, Elina Kilkku sekä dramaturgian opiskelijoita Teatterikorkeakoulusta.
Lauantaina päivällä kuullaan lastennäytelmiin keskittyvä dramaslam. Lukudraamojen ja dramaslamien lisäksi ohjelmassa on mielenkiintoisia keskusteluja, tekijävieraita sekä työpajoja ammattilaisille. Ammattilaisille suunnatuissa työpajoissa keskitytään tänä vuonna nk. “vaikeisiin teksteihin.” Ammattinäyttelijät Kaisa-Liisa Logrenin ja Vihtori Rämän johdolla testaavat uusia tekstejä näyttämöllä. Työpajademossa pe 9.11 klo 16.00 yleisö saa nähdä kuinka nämä haastavat tekstit taipuvat teatteriksi.
Lauantaipäivänä järjestetään keskustelupaneeli otsikolla Miten romaanidramatisointi eroaa alkuperäisnäytelmästä? Paneelin moderaattorina toimii näytelmäkirjjailija Heini Junkkaala.
Lavaklubin baari on avoinna tapahtuman ajan.
Festivaalille on vapaa pääsy.
Kotimaisen näytelmän festivaalia tukevat Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry, Taiteen Keskustoimikunta, Taiteen Keskustoimikunnan Uudenmaan rahasto, Agency North sekä Nordic Drama Corner.
Lämpimästi tervetuloa!
OHJELMAKARTTA
TORSTAI
8.11 9-12 Tekstityöpaja (ammattilaisille)
12-13 Lounas 13-16 Tekstityöpaja (ammattilaisille)
16-18 Avajaiset ja kirjanjulkaisu!
19-21 Lukudraamaesitys Robert Alftan: SAGOLIKA DAGAR
21.30 Dramaslam
PERJANTAI 9.11
9-12 Tekstityöpaja (ammattilaisille)
12-13 Lounas
13-16 Tekstityöpaja (ammattilaisille)
16-18 Tekstityöpajademo “vaikeat tekstit”
19-21 Lukudraamaesitys Miko Kivinen: KALI YUGA – PIMEYDEN AIKA
21.30 Dramaslam
SUPERLAUANTAI
10.11 12-14 Paneelikeskustelu
14.30-15.30 Lasten dramaslam
16-18 Lukudraamaesitys Paula Salminen: ERKAT JA TAVIKSET
19-21 Lukudraamaesitys Okko Leo: THE EVERLAST Lavaklubin baari auki! DJ Anna Cadia
SYLVI-PALKINTO ESKO SALERVOLLE: HILJAISUUS ON VUODEN PARAS KÄSIKIRJOITUS
12.12.2012
Vuoden 2012 Sylvi-palkinnon voittaja on Esko Salervo elokuvakäsikirjoituksellaan Hiljaisuus. Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry:n (Sunklo) Sylvi-palkinto myönnetään vuosittain käsikirjoittajalle parhaan käsikirjoituksen tekstin, ei siitä tehdyn tuotannon, perusteella. Palkinnon tavoitteena on vahvistaa käsikirjoittajien ammatti-identiteettiä ja nostaa käsikirjoituksen arvostusta elokuvan alkuperäistaideteoksena. Vuoden 2012 palkinto myönnetään Salervolle keskiviikkona 12.12. osana Sunklon jäsentilaisuutta. Palkinnon rahallinen arvo on 5000 euroa ja se jaetaan yhteistyössä Käsikirjoittajien Killan kanssa.
Voittajaperustelut
Finalistit vuoden 2012 Sylvi-palkinnolle oli kilpailuun ilmoitetuista teoksista valinnut esiraati, johon kuuluivat elokuvakriitikot Tuuve Aro, Mikko Piela ja Outi Keskevaari. Esiraati harkitsi teoksia ajanjaksolta 1.6.2011-31.5.2012. Lopullisen voittajan valitsi elokuvakriitikko Kalle Kinnunen. Kinnunen perusteli valintaa seuraavasti:
“Jatkosotaa on käsitelty elokuvissa useammin kuin mitään muuta Suomen historian vaihetta. Esko Salervo tuo siihen kuitenkin näkökulmia, joita ei seitsemällä vuosikymmenellä ole juuri käsitelty taiteessa.
Hiljaisuus on väkevä teksti ja syvältä kouraiseva tarina. Salervo kirjoittaa pienillä yksityiskohdilla miljöötä kuvittaen. Se tekee Hiljaisuudesta runsaan ja aidon. Dialogi on saumattoman uskottavaa ja vähäeleisyydessäänkin vetävää. Koska se elää, se herättää halun tietää näistä ihmisistä lisää. He tuntuvat tosilta.
Hiljaisuus on voittaja, koska sen teho on monella tapaa huikea. Sitä lukiessani astuin uuteen maailmaan, uppouduin tarinaan uudelleen ja eläydyin siihen eri tavalla kuin elokuvassa, jonka olen nähnyt kahdesti. Käsikirjoitus toimi siis omanakin teoksenaan. Vaikka se on emotionaalisesti täsmällinen, se herätti myös erilaisia mielikuvia ja tunteita kuin siitä tehty elokuva.
Elokuvan kirjoittaminen on tunteiden käsityötä, ja Salervo on Hiljaisuudessa työstänyt mitä raskaimpia aiheita. Käsikirjoitus päättyy hyvin varovaiseen toivon pilkahdukseen, ja hyvä niin. Hiljaisuus on sotatarina, mutta se ei ole tarina sankarimyyteistä, vaan ihmisistä, jotka ovat lihaa ja verta, haavoittuvia ennen kaikkea. Hiljainenkin toivo on tärkeää.”
Jatkosotaa käsittelevä Hiljaisuus sai ensi-iltansa 9.12.2011. Esko Salervo on kirjoittanut käsikirjoituksia elokuviin ja televisioon lähes 30 vuoden ajan. Hiljaisuuden lisäksi hän on ollut käsikirjoittaja muun muassa elokuville Sadetanssi (1983), Enkelipeli (1986), Harjunpää ja kiusantekijät (1993) ja Ken tulta pyytää (2001), sekä televisiosarjalle Kotikatu. Vuoden 2012 Sylvi-palkinnon finalisteina olivat myös: – Kohta 18 (Maarit Lalli ja Henrik Mäki-Tanila) – Siinä näkijä, missä tekijä (Raija Talvio) – Tehdas (Pirkko Saisio) – Varasto (Veli-Pekka Hänninen)
Tämän vuoden Sylvi-palkinnon valitsi kokonaisuudessaan elokuvakriitikoista koostuva raati. Koostamalla raadin kriitikoista Sunklo ja Käsikirjoittajan Kilta halusivat katsoa miten ammattikunnan työ, itse käsikirjoitus sellaisenaan, näyttäytyy niille elokuvan ammattilaisille, jotka eivät ole tottuneet lukemaan käsikirjoituksia, vaan katsovat valmiita teoksia työkseen.