Tiedote oikeuksienhaltijoille ml. kirjailijoiden perikunnat

Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry:n ja Agency Northin välisen asiamiessopimuksen ensimmäinen täysi sopimuskausi päättyi 30.4.2016 ja uusi sopimuskausi on alkanut 1.5.2016. Uuteen sopimukseen on tehty muutamia tarkennuksia.

Jatkossa myös perikunnat voivat halutessaan saada palvelua ”yhden luukun periaatteella” eli kaikki sopimuspalvelut on saatavilla Sunklosta. Mikäli siis haluatte, että myös ammattiteatterisopimuksenne siirtyvät Sunkloon, olkaa yhteydessä taloussihteeri Eija Pasaseen.

Taustaa asiamiesjärjestelystä

Asiamiesjärjestely synnytti aikanaan Suomeen toisen ammattimaisen agentuurin ja sen myötä näytelmien markkinointi kehittyi sekä kotimaassa että ulkomailla. Hallitus neuvotteli sopimuksen jatkosta Agency Northin kanssa ja on 1.5.2016 alkaen uusinut sopimuksen seuraavaksi kolmeksi vuodeksi. Sopimus koskee näytelmävälitystoimintaa, kun kyse on kotimaisista ja ulkomaisista ammattiteattereista.

Yksittäistapauksissa jäsenellä on nyt mahdollisuus valtuuttaa yhdistys tekemään ammattiteatterisopimus asiamiessopimuksesta riippumatta. Vastaavasti jäsen voi yksittäistapauksissa valtuuttaa asiamiehen solmimaan näytelmän esitysoikeussopimuksen kotimaisen harrastajateatterin kanssa ja näin kirjailija voi jäsenistön toiveen mukaisesti asioida "yhden luukun periaatteella".

Yhdistyksen ja asiamiehen perimät hallinnointikulut ovat 5 - 20 % ja keskenään verrannollisia, yhdistyksellä ei kuitenkaan ole resursseja markkinoida näytelmiä Agency Northin tavoin. Mikäli jäsen valtuuttaa yhdistyksen toimimaan puolestaan asiamiehen sijasta, tällöin jäsenen asiamiehen kautta saamat palvelut lakkaavat niin koti- kuin ulkomaistenkin oikeuksien osalta ja muutos koskee kirjailijan kaikkia tekstejä.

Helsingissä 27.5.2016

Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry