Tiedote: Kotimaisen näytelmän festivaalin ohjelma julkaistu

TIEDOTE 21.10.
Julkaisuvapaa heti

Suomalainen näytelmäkirjallisuus ja kirjailijat saavat puheenvuoron, kun näytelmäkirjailijayhteisö TEKSTI yhdessä Kansallisteatterin kanssa järjestää jälleen Kotimaisen näytelmän festivaalin.

Tapahtuman tarkoitus on tehdä näytelmäkirjailijan työtä tunnetuksi yleisölle, tuoda esiin suomalaisia nykynäytelmiä sekä tarjota ammattilaisille mahdollisuus kollegiaaliseen kohtaamiseen.

Festivaali lähtee käyntiin torstaina 6.11. klo 18.00 avajaistilaisuudella, jossa Teksti tarjoaa kuplivaa juomaa ja ohjelmaa. Avajaispuheen pitää Juha Jokela ja musiikista vastaa festivaalia varten räätälöity superkokoonpano Terhi Kokkonen & the Gynoids.

Festivaalilla nähdään kolme kantaesittämätöntä nykynäytelmää lukudraamaesityksinä: Salla Viikan, Marie Kajavan sekä Emilia Pöyhösen teokset. Lukudraamaesitysten jälkeen kirjailijoita haastatellaan. Esityksiin on yleisöllä vapaa pääsy.

Lukudraamat Lavaklubilla :
To 6.11. klo 19.00 AUKKO / Salla Viikka.
Pe 7.11. klo 19.00 PRINSESSA HAMLET / Emilia Pöyhönen.
La 8.11. klo 19.00 LULLABY / Marie Kajava.

Torstai- ja perjantai-iltoina lukudraamojen jälkeen ohjelmassa on nopeatahtisempi draamaslam. Draamaslamissa kotimaiset näytelmäkirjailijat lukevat viiden minuutin otteita työn alla olevista näytelmistään. Kun gongi kumahtaa, vuoro siirtyy seuraavalle. Otteita teoksistaan on tulossa lukemaan komea rivi kotimaisia näytelmäkirjailijoita kuten Heini Junkkaala, Marko Järvikallas, Elisa Salo, Juha Jokela, Paula Salminen, Elina Kilkku ja Antti Mikkola.

Lauantaipäivänä klo 16.00 järjestetään kotimaisesta näytelmäkirjallisuudesta keskustelupaneeli, otsikolla Ison näyttämön aihe? Näytelmäkirjailija ja ohjaaja Juha Jokelan vetämässä keskustelussa ovat mukana ainakin Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyaho, dramaturgi Annikki Ellonen, sekä dramaturgi-näytelmäkirjailija-ohjaaja Satu Rasila.

Lauantai-ilta huipentuu Tämän parenteesin haluaisin kuulla -kilpailun finalistien esittelyyn ja Vuoden parenteesin julkistamiseen. Parenteeseja ovat lukemassa Laura Malmivaara ja Jani Karvinen. Diktaattorina Vuoden parenteesin valinnassa toimii legendaarinen Seela Sella.

Festivaalin aikana järjestetään yhdessä Ilmaisuverstaan kanssa alan sisäinen Sanattoman kohtauksen työpaja, jonka tuloksena järjestetään yleisölle avoin demoesitys perjantaina klo 17.00. Osana alan sisäistä ohjelmaa järjestetään myös teatterinjohtajien ja näytelmäkirjailijoiden tapaaminen.

Lavaklubin baari on avoinna festivaalin ajan. Tarjolla on maukasta soppaa festivaalihintaan.
Festivaali on kaikille avoin ja maksuton.

Kotimaisen näytelmän festivaalia tukevat Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry, Agency North sekä Nordic Drama Corner.

Lämpimästi tervetuloa keskittymään sisältöön!

Lisätiedot ja kyselyt
Festivaalituottaja Anna Ruohonen
p. 044 3388871 tai pohjateksti@gmail.com
www.pohjateksti.fi

TEKSTI on liki sadan näytelmäkirjailijan yhteisö, jonka tavoitteet ovat suomalaisen näytelmäkirjallisuuden kehittäminen, näytelmäkirjailijan identiteetin tukeminen
sekä ammatin arvostuksen ja näkyvyyden lisääminen.